מיקרופון USB להקלטות אולפן, בקלות

מיקרופון USB מבית Shure

מיקרופון USB הוא, ממרבית הבחינות, זהה לכל מיקרופון רגיל העושה שימוש בקפסולה בקטרים שונים ובמרקמי קליטה שונים (חד כיווני, רב כיווני וכו’) לקליטת תנועות אוויר והפיכתן לזרם חשמלי.

ההבדל העיקרי הוא שבמיקרופון USB יש ממיר (A/D) -יחידת המרה מאות אנלוגי לאות דיגיטלי. האות הדיגיטלי ניתן לקריאה על ידי מחשבים ללא צורך בכל חומרה חיצונית נוספת מלבד כניסת USB פנויה במחשב. מה שהופך את פעולת ההקלטה לתהליך פשוט וקל כולל חיבור ולחיצה על כפתור RECORD, מומלץ גם למשתמשים ומשתמשות ללא ניסיון קודם או ידע טכני בהקלטות. 

איזה מיקרופון USB מתאים לך?

ראשית, נבדיל בין שני סוגי מיקרופוניים עיקריים ושימושיהם: 

מיקרופון קונדנסר

מיקרופון רגיש במיוחד שכל הצליל ממולו ומצדדיו ינטה למצוא את דרכו להקלטה. מיועד להקלטות שירה, קולות, דיבוב, קריינות, כלי נגינה אקוסטיים, קולות, חללים, מגברי גיטרות בס ועוד.

להפעלתו נדרש לשלוח חשמל ב-״מתח פאנטום״ מתוך כרטיס קול או מיקסר. המתח נע בין 11-52V, על אף שרובם המוחלט מופעלים במתח 48V. עבור מיקרופון USB לעומת זאת אין צורך בשליחה של מתח כזה, שכן הוא מקבל מתח מהמחשב אליו הוא מחובר.

מגיע במרקמי קליטה שונים ומגוונים, כגון: חד כיווני, שמספק קליה ממוקדת בחזית ומצמצם קליטה מצידיו, רב כיווני, לקליטת מקורות צליל מכל עבר או דו כיווני שקולט צליל באופן ממוקד משני צדדים בלבד.

מיקרופון דינמי 

מיקרופון זה ברוב המכריע של המקרים מיועד למיקוד במקור צליל יחיד בחזיתו ומשמש בדרך כלל לשימוש חי על במות, הקלטת קולות, שירה או הרצאות כמו גם כלי נגינה המפיקים צליל בעוצמה גבוהה ביניהם כלי נשיפה או תופים. 

באופן טבעי, רוב הדגמים של מיקרופון USB מיועדים לשימוש לצרכי הקלטה אולפנית ועל כן הינם מיקרופונםי מסוג קונדנסר. זאת משום שקונדנסרים מאפשרים על פי רוב הקלטה עשירה יותר בפרטים שלא מקור הצליל. 

במידה ונדרשת הקלטה בעזרת מיקרופון דינמי, מטעמי אופי ההקלטה או אופי המיקרופון הספציפי איתו רוצים להקליט, על פי רוב יידרש כרטיס קול חיצוני אליו יש לחבר את המיקרופון וממנו ניתן יהיה להתחבר למחשב. ככל שאיכות ההמרה טובה יותר תתקבל הקלטה טובה יותר והעלות הכספית תהיה בצידה. 

השימושים הנפוצים של מיקרופון USB

הקלטת מוזיקה

ישנם רגעים שהמוזה שורה או שבדרך חזרה מהמכולת עולה בראש מנגינה שבמינימום, להיט בכל אירופה -את הרגע הזה קל מאד מאד לאבד ברגע שצריכים להתחיל להתעסק בתהליכי הקלטה עליהם מנוי בדרך כלל טכנאי הקלטות. גם כאן, מיקרופון USB הוא הפתרון. במידה ומקליטים “תזכורות” דיגיטליות של רעיונות או משפטים מוזיקליים (מה שהדינוזאורים מעל גיל 40 הקוראים מאמר זה יזהו כ-“טייפ מנהלים”). צריך לזכור, במידה ומתכוונים לרכוש מיקרופון USB למטרה זו, כדאי לקחת בחשבון מהם כלי הנגינה איתם נרצה להקליט, או רק הקלטת דיבור או שירה או הקלטת חזרה וכיו”ב. 

ניתן לבחור מתוך מגוון רחב של רמות איכות ותקציב שונות המתבטאות בדרך כלל בהרכבה ואיכות רכיבים וממיר ברזולוציה גבוהה המעניק שחזור נאמן למקור בהקלטה. 

תיעוד ראיונות

לעיתים ראיונות אינם מתרחשים באולפן, משמע, לא ניתן להקליט עם ציוד חיצוני כמו קדם מגבר או מיקסר שאינו נייד. מה גם, ציוד הקלטה חיצוני נייד דורש הבנה וניסיון בהקלטה ומעבר לזה מסיט את תשומת הלב מהמיקוד וההכנות לראיון. הפתרון, כמה מפתיע, מאד פשוט, כל שנדרש: מיקרופון USB, לפטופ ותוכנת הקלטה. סוללה טעונה יכולה לשפר מאוד את איכות ההקלטה. 

יצירת תוכן

ההשתלטות של עידן האינטרנט מאפשרת להעביר כמויות עצומות של מידע, כדי להפיץ או לשתף ידע ורעיונות בצורת דיון או הנחייה. מיקרופון ה-USB מאפשר להקליט בכל מקום ובפשטות. במידה ורוצים להקליט דיאלוג או דיון של מספר משתתפים, בוחרים מיקרופון עם מרקם קליטה המתאים, מציבים במרכז ומתחילים להקליט ותמיד ניתן לכוון ולשפר את איכות הצליל המוקלטת במחשב תוך כדי ההקלטה. 

הקלטת קריינות

מיקרופון USB הוא אחד הכלים שגרמו לפריחת ענף זה, אנשי נשות מקצוע מוכשרים נוספו, יכולים לספק הקלטות דיבוב וקריינות לכל צורך לעסקים או פרוייקטים שונים על ידי הקלטה במחשב האישי, בחדר שקט ושליחת חומרים מוקלטים לאולפן או לעריכה באופן עצמאי ושליחה ללקוח. 

איך לבחור מיקרופון USB?

חיבור אוזניות ומכוונים

אחד היתרונות הבולטים בשימוש במיקרופון USB הינו השימוש הישיר ונטול סיבוכים או רכישת ציוד נוסף, פרט למחשב או סמארטפון שבדרך כלל כבר יש. אי לכך, במרבית הדגמים המוצעים בשוק ניתן למצוא יציאת אוזניות משולבת עם נובים לקביעת עוצמת השמע ומקורו. כלומר, האם להאזין למה שהמיקרופון “מאזין” לו או למידע המגיע מהמחשב או הסמארטפון.

לעיתים (תלוי בחומרה אליה מחברים את המיקרופון USB) יופיע Latency, כלומר שהאות הנשמע באוזניות יגיע בעיכוב קל לאחר שהוא ייכנס למיקרופון. תופעה זו עשויה להפריע בעיקר לריכוז במהלך ההקלטה. אופציית הניטור הישיר שמשולבת במרבית המיקרופונים הללו פותרת בעיה זו.

אופן הצבת המיקרופון

דגמי מיקרופון USB מוצעים כיום במספר צורות, מיקרופון דש, עם סטנד שולחני ייעודי או בעלי מתאם להתקנה על כל סטנד מיקרופון.

במידה והמיקרופון ישמש להקלטת הרצאות כדאי להשתמש במיקרופון דש. מיקרופון כזה נצמד לצווארון הבגד למיקוד מיטבי במקור הצליל.

לצורך הקלטת ראיונות ניתנות האפשרויות לרכוש מיקרופון לאחיזה ידנית, סטנד שולחני או רגיל.

בהקלטת כלי נגינה, בדרך כלל עדיף מיקרופון המאפשר הצבה על סטנד שיאפשר חופש להצבה בכל צורה הנדרשת לקליטה מיטבית של מקור הצליל.

תאימות למערכות הפעלה

טרם בחירת המיקרופון חשוב לבחור את סביבת העבודה הדיגיטלית. יש לוודא שהמיקרופון מתאים למכשיר עליו אתם מתכננים לבצע את ההקלטה,. כיום מדובר במשימה פשוטה יחסית, שכן מיקרופונים שמתאימים לכל סוגי המחשבים והמכשירים הניידים המריצים iOS או Android הם עניין נפוץ. בכל זאת, בידקו שברורות לכם לחלוטין יכולותיו של המכשיר אותו אתם רוכשים ואופן החיבור שלו למכשיר הרצוי. לעתים תידרשו לקנות אביזרים חיצוניים שיאפשרו לו לעבוד עם מערכת הפעלה זו או אחרת.

לסיכום

היצע המיקרופונים בעלי חיבור USB בימינו הוא רחב מאוד. בבחירת הדגם המתאים, צריך לזכור כי התקציב משחק תפקיד באיכות המיקרופון, אך חשוב יותר להבין את מטרת ההקלטה. כלומר, בהקלטת סדרת פודקאסטים או ראיונות לא יינתן ביטוי רב כל כך מבחינה טכנית ברמת ההמרה. מצד שני, אם נקליט כלי נגינה או דיבור ושירה באולפן או בחלל פתוח, ככל שההמרה תהיה טובה יותר הפרטים וההקלטה יהיו נאמנים למקור.

כדאי לקחת בחשבון גם את הממשק אליו תעלו את ההקלטות, מגבלות העלאה או דרישות טכניות של קבצים וגודלם וכדומה. לדוגמא, קניית מיקרופון להקלטת פודקאסט עם רזולוציה גבוהה מאוד יוצרת קבצים גדולים יותר מה שלא מתאים לרוב אתרי הפודקאסט בשל מגבלות גודל, מה שמייתר את ההשקעה לעתים במיקרופונים בעלי מפרטים טכניים מפוצצים.

לתגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *