איך לבחור פסנתר חשמלי

לפני חודש החלטתי לפנק את עצמי בפסנתר חשמלי חדש. היו לי כמה אלפיות פנויות להשקיע כי מכרתי כלי קודם, והחלטתי לעשות דוקטורט בעניין כדי לדעת בדיוק מה אני מחפש לפני שאני מוציא סכום מכובד. אז חקרתי וחקרתי והחלטתי להציג בפניכם את כל המסקנות שלי בנושא.

מה זה פסנתר חשמלי

פסנתר חשמלי הוא פיתרון קומפקטי ונוח לפסנתרנים, ועל פי רוב – זול יותר מפסנתר אקוסטי רגיל. הקו המקשר בין כל הדגמים הוא מכשיר דיגיטלי שירגיש ושימע כמה שיותר קרוב לפסנתר אקוסטי גדול, ובמקרים מסויימים גם ייראה מאוד דומה לו (מה שנקרא גם “פסנתר רהיט”, בנוי במארז עץ במטרה להעניק לכלי צורה ריאליסטית ותיבת תהודה).

פסנתר זקוף (Upright Piano)
פסנתר אקוסטי זקוף (Upright Piano)

בקיצור – אם חיפשתם כלי נגינה אותנטי קטן וקל משקל, פסנתר במחיר שפוי לילד שהתחיל ללמוד, כלי שתוכלו לקחת איתכם להופעות, להקליט ישירות למחשב או סתם לנגן עליו בלילה בלי להטריף את השכנה – אני אעזור לכם לעשות קצת סדר בבלאגן.

כשאתם ניגשים לבחור פסנתר חשמלי, 2 הדברים העיקריים שצריכים להנחות אתכם הם רמת המקלדת ואיכות הצליל של הכלי – ועל כך אפרט בהמשך.

מה ההבדל בין אורגן, אורגנית ופסנתר

לכל פסנתר סטנדרטי יש 88 קלידים (או 7 ורבע אוקטבות) ופסנתרים חשמליים לא יוצאי דופן מהבחינה הזאת – למרות שפסנתרים חשמליים מסויימים בנויים עם מספר מועט יותר של קלידים מטעמי ניידות.
באורגן או אורגנית לעומת זאת הסטנדרט יורד לסביבות ה-61 קלידים (5 אוקטבות) – מה שמקשה על נגינה של יצירות קלאסיות רבות והופך את הכלים הללו ללא רלוונטיים עבור מי שלומד פסנתר בקונסרבטוריון או אצל מורה קלאסי.

בעקבות כך שייצור הצליל נעשה באופן דיגיטלי, באורגנים ואורגניות רבים אין רגישות לעוצמת הלחיצה – כך שלא משנה באיזה עוצמה תלחצו על הקליד הכלי ייצר צליל בווליום אחיד. במקרים אחרים קיימת רגישות ברמה מינימלית. זאת להבדיל מפסנתר אקוסטי, בו עוצמת הלחיצה על הקליד משפיעה מאוד על אופן הפגיעה של הפטיש במיתר ולכן משפיעה מאוד גם על העוצמה וגם על אופי צליל שנוצר. אין להעלים עין מהאספקט הזה של הנגינה, שכן מקלדות ללא רגישות לעוצמת הלחיצה נעשות לא שמישות גם עבור פסנתרנים מתחילים כעבור כמה חודשי למידה בודדים. פסנתר חשמלי טוב הוא פסנתר בעל מספר רב של רמות רגישות שבנוי להגיב בצורה דינמית לסגנון הנגינה של הפסנתרן.

הבדל משמעותי נוסף בין פסנתר לאורגן הוא המקלדת. פסנתרים אקוסטיים משמיעים צליל על ידי מערכת של 88 פטישים ומיתרים הבנויים בתיבת התהודה, כאשר כל לחיצה על קליד ממקלדת הפסנתר גורמת לפטיש המחובר אליו להכות את אחד המיתרים שנמצאים בתוך התיבה. כל העסק הזה יוצר התנגדות מסויימת שמקשה במידת מה ללחוץ על הקלידים, וההתנגדות הזו בדיוק היא אחד הדברים העיקריים שמאפיינים את חוויית הנגינה על פסנתר אקוסטי. באופן טבעי, יצרניות הפסנתרים החשמליים לקחו על עצמן לחקות את התחושה הזו, מה שנקרא גם “מקלדת שקולה” או “קלידים שקולים” – והן עושות זאת ברמות שונות של הצלחה – כאשר חברות מסויימות יוצרות מערכת שלמה של פטישים שמרגישה כמעט זהה לפסנתר אקוסטי. באורגנים או אורגניות לעומת זאת, ברוב המקרים אין מקלדת שקולה כאשר לעתים נעשה שימוש במערכת פשוטה של קפיצים או משקולות כדי לספק רמה מינימלית של תחושת התנגדות שעם קצת דימיון יכולה להזכיר, אולי, מקלדת של פסנתר אקוסטי.

המקלדת

המקלדת היא אחד החלקים שמקבלים את מירב תשומת הלב של יצרניות הקלידים, מכיוון שהיא אחד המרכיבים המשפיעים ביותר על חוויית הנגינה של הפסנתרן. היא מהווה את עיקר ההבדל בין יצרנים טובים יותר לטובים פחות ובין דגמים שונים של אותה חברה. קלידים של פסנתר אקוסטי עשויים עץ וקלידים של פסנתרים חשמליים לרוב עשויים פלסטיק – למעט הדגמים היקרים ביותר – ועושים שימוש בטכניקות מגוונות על מנת לחקות את התחושה של מנגנון הפטישים בפסנתר אקוסטי. אנסה לפרט מעט על כל שיטה ומה המשמעות שלה.

Semi-Weighted Action  (קלידים חצי-שקולים) – קלידים חצי-שקולים הם המצאה של יצרניות פסנתרים זולים יותר שנוצרו מתוך כוונה לספק מערכת קלידים שמזכירה פסנתר אמיתי בתקציב נמוך. בדרך כלל נעשה שימוש בסוג מסויים של משקולת על מנת לספק להם מעט התנגדות. לנגנים מתחילים מאוד הפונקציה הזו יכול אולי לחסוך כמה מאות שקלים בקניית פסנתר לשנה או השנתיים הראשונות לכל היותר (בנדיבות), אבל נגנים מנוסים יותר לא יסתפקו במקלדת מהסוג הזה ויאלצו להוציא קצת יותר.

Graded-Hammer Action / Progressive-Hammer Action (מנגנון פטישי מדורג) – סוג מנגנון אופייני לפסנתרים חשמליים עם קלידי פלסטיק וקפיצים חזקים או משקולות עופרת שמספקים את תחושת ההתנגדות, כאשר לעתים נעשה גם שימוש במערכת פטישים אמיתית. הכוונה ב-“דירוג” היא שהמשקל מחולק כך שהקלידים הגבוהים קלים יותר ללחיצה והקלידים הנמוכים קשים או כבדים יותר, כמו בפסנתר אקוסטי. הפונקצייה הזו טובה בעיקר לאנשי מכירות, כדי שיהיה להם קל להסביר לכם למה כדאי להשקיע בפסנתר כזה ולא באחד זול יותר. בפועל העובדה שיש דירוג במשקלי הקלידים לא תהפוך מקלדת גרועה למקלדת מקצועית, אבל במקלדות איכותיות זה טאצ’ נחמד.

Weighted Action (קלידים שקולים) – הוא הסוג הנעלה ביותר (והיקר ביותר) של מנגנון לחיקוי תחושת הקלידים. הקלידים עצמם עשויים עץ, מה שבאופן טבעי הופך אותם לכבדים יותר מקלידי פלסטיק. בנוסף, בתוך אריזת הפסנתר קיימת מערכת שלמה של פטישים כבדים כדי לתת מגע אותנטי לכל לחיצה. לנגנים מקצוענים המחפשים כלי קצה שיספק אותם לכל החיים, זו היא ללא ספק האופצייה האופטימלית.

סאונד

חלק קריטי נוסף הוא צליל הפסנתר, כאשר כל חברה עושה שימוש בטכניקה משלה לייצור הצליל. בגדול, יש 2 שיטות שבהן פסנתרים חשמליים מייצרים צליל: הראשונה היא “סינתזה”, מה שאומר שמחשב קטן בתוך הכלי מייצר צליל על ידי אלגוריתמים ממוחשבים לכל קליד ומשנה אותם בהתאם לקליד שנלחץ ועוצמת הלחיצה. השניה היא באמצעות דגימות צליל, מה שאומר שהחברה שייצרה את הפסנתר הקליטה את הצלילים של פסנתר אקוסטי אמיתי. לרוב, החברות המובילות בתחום ישתמשו בשילוב של הקלטות מקוריות של פסנתרים וטכנולוגיות סינתזה, על מנת להתאים את ההקלטות למגוון מצבים – כמו לחיצה על הפדאלים, לחיצה בעוצמות שונות, נגינה של כמה צלילים בו זמנית וכו’. בין המנגנונים האלה ניתן למצוא את ה-SuperNATURAL של פסנתרי Roland, או מנוע הצליל AiR מבית Casio שמספק חוויה ריאליסטית למדי לפסנתרים בתקציב נמוך יחסית.

בפסנתרים מסויימים יתכן שהחברה לא תקליט את הצלילים מכל 88 הקלידים בפסנתר ותסתפק בכמות מוגבלת של הקלטות, ולאחר מכן תתאים את ההקלטות לכל קליד באמצעות עריכת מחשב. בנוסף, ייתכן והחברה לא תדגום את הצליל מתחילתו ועד סופו אלא רק את המכה הראשונית, ותשתמש בלופים של ההקלטה הזו בעוצמה שפוחתת בהדרגה על מנת לדמות צליל פסנתר אמיתי.

כאשר אתם מחפשים את הפסנתר בעל הצליל הריאליסטי ביותר, חפשו פסנתר בעל מנוע של 88 Key-Sampling – כלומר פסנתר שהשתמש בדגימות מכל 88 הקלידים. תופתעו לגלות שגם בחלק מהדגמים הלא זולים של Yamaha למשל נעשה שימוש בהקלטות מ-30 או 50 קלידים בלבד.

בדרך כלל יצויין בפרטי המוצר שאתם מועניינים לרכוש בכמה רמות עוצמה הפסנתר הוקלט (לחיצה חלשה מאוד, בינוית, חזקה וכו’), והדבר משפיע מאוד על איכות הצליל ורמת התגובה שהפסנתר יספק לכם. זה בתורו ישפיע מאוד על רמת הנגינה וההנאה שלכם מהכלי.

חשוב לציין שהרבה חברות ינסו להלהיב את קהל הלקוחות באמצעות שילוב בנקים עצומים של סאונדים, 9,000 סוגי כינורות, 800 תופי מצעד ו-700 סוגי חליל טיבטי. סביר להניח שבסופו של דבר תמצאו את עצמכם חוזרים לצלילי הפסנתר הבסיסיים, כי זה הכלי שבו בחרתם ומן הסתם זה גם הצליל בעל רמת האיכות וההשקעה הגבוהה ביותר.

לסיכום

ישנם כמה סוגים שונים של פסנתרים המיועדים לקהלי יעד שונים. פסנתרים קומפקטיים עם מגוון צלילים ואפקטים רחב בדרך כלל מותאמים במיוחד לאמנים מופיעים שמחפשים כלים שיוכלו לנייד בקלות למועדונים, ושיספקו כמה שיותר פונקציות באריזה הכי קטנה שאפשר. אחרים מתאימים להצבה בבית, עם עיצוב שמזכיר רהיט נוי מעץ מלא כאשר יש פחות דגש על גודל ומשקל.

זכרו שבסופו של עניין, פסנתר חשמלי הוא כלי נגינה. וכמו עם כל כלי נגינה, רצוי להרגיש אותו במה ידיכם כדי לדעת האם הוא מתאים לכם או לא. היצרניות שידועות במקלדות והסאונדים הריאליסטיים ביותר בשוק הן Roland – מחברות הכלי נגינה הטובות בעולם בכל התחומים, ידועים בצליל פסנתר חם ונמוך, Yamaha – שמייצרים פסנתרים אקוסטיים כבר למעלה מ-100 שנה וכל פסנתר חשמלי של החברה עושה שימוש בהקלטות מקוריות מהפסנתרים היוקרתיים שלהם, ו-Kawai שידועים במקלדות ריאליסטיות במיוחד וצליל בהיר עם המון פאנצ’ – והן צברו מוניטין רב בקרב החבר’ה המקצועיים באמת בעולם הקלידים. אבל גם בתוך החברות האלו יש הבדלים רבים בין הדגמים ומומלץ לבדוק כל פסנתר לגופו. הפסנתרים החשמליים הזולים של Yamaha למשל לא ייצגו בכבוד את המוניטין של דגמי הקצה. Kawai היא חברה שקצת פחות משתדלת לספק את קהל הלקוחות בעלי התקציב הנמוך, ולכן גם הפסנתרים הזולים ביותר שלהם יעמדו בסטנדרט גבוה יחסית.

מקווה שעזרתי לכם בהתלבטות. אני מוסיף למטה מילון מונחים שכדאי לדעת, למקרה שאיזה איש מכירות ינסה לבלבל אתכם 😉

Split פונקצייה שמאפשרת לכם לחלק את המקלדת לשני חלקים ולשייך צליל שונה לכל חלק, כך שתוכלו למעשה לנגן בשני צלילים בו זמנית – צליל אחד לכל יד.

Layer פונקצייה שמאפשרת לערום כמה צלילים (לרוב 2) אחד על גבי השני, כך שכל תו שתלחצו עליו במקלדת ינוגן בשני סוגי צליל. לקבלה של כל מני סאונדים מעניינים.

פוליפוניה (Polyphony) – כמות הצלילים שהפסנתר מסוגל להשמיע בו זמנית. אל תשכחו שהפסנתר החשמלי הוא בעצם מחשב קטן, וכמות הצלילים שהוא מסוגל להשמיע בו זמנית תלויה בעוצמת המעבד שלו. אמנם יש לכם רק 10 אצבעות, אבל הפסנתר נדרש לכמות נוספת של צלילים משום שבהרבה מקרים הצליל הקודם שלחצתם עליו עוד לא סיים להתנגן ואתם כבר לוחצים על הצליל הבא (בעיקר בזמן שימוש בפדאל) או שאתם משתמשים בשכבות של צלילים אחד על גבי השני כך שהוא נאלץ להכפיל את כמות הצלילים עבור כל לחיצה. שימו לב שבהרבה מקרים החברות מציינות את הפוליפוניה ב-Mono, מה שאומר שבהשמעה דרך 2 רמקולים כמות הצלילים תתחלק בחצי.

Aftertouch פונקצייה של פסנתרים מסויימים שקולטת את תזוזות האצבעות על הקליד אחרי שכבר לחצתם עליו. שימושי בעיקר לצלילים כמו חלילים או כינורות כך שתוכלו להוציא צלילי “ויברטו” בעזרת תנודת האצבעות על הקלידים.

סיקוונסר (Sequencer) – פונקציית הקלטה. לרוב סיקוונסר מובנה יספק לכם הקלטה בכמה ערוצים נפרדים ממש בתוך הפסנתר שלכם, מה שאומר שתוכלו להקליט כמה תפקידים אחד על גבי השני, ובדרך כלל יציע גם אפשרויות עריכה של התפקידים המוקלטים.

MIDI ה-MIDI היא צורה להעברת נתונים מוזיקליים בכבל, כמו תווים ועוצמת הלחיצה עליהם, ללא תעבורה של הצליל עצמו. לפסנתרים עם כניסת MIDI תוכלו למשל לחבר מקלדת חיצונית שתשלוט במנוע הצלילים של הפסנתר, או לשלוט בו באמצעות מחשב. יציאת MIDI לעומת זאת תאפשר לכם להשתמש במקלדת של הפסנתר כמקלדת שליטה, כך שתוכלו לשלוט בעזרתה על מנועי צליל אחרים – בין אם מדובר בכלי נגינה אחר בעל כניסת MIDI או בכלי נגינה וירטואליים במחב או בתוכנת הקלטה.

פדלים – לפסנתר אקוסטי יש באופן מסורתי 3 פדלים:

הפדאל הימני נקרא פדאל ססטיין או Damper Pedal, והוא זה שמאריך את כל הצלילים הנלחצים ונותן להם להתנגן זמן רב יותר עד שהוא גוועים.

הפדל האמצעי נקרא סוסטנטו (Sostenuto Pedal) משמש להארכת צליל, ממש כמו הפדל הימני, רק שהוא נועד להארכה של צליל אחד או קבוצת צלילים מסויימת. כאשר הנגן לוחץ על צליל או אקורד מסויים, מחזיק אותו לחוץ, לוחץ על הפדאל ואז משחרר את הקלידים – כל עוד הפדל לחוץ הוא ידאג שהצלילים המסויימם האלו יתארכו זמן רב יותר עד שיגוועו או עד שהנגן ירים את הרגל מהפדל.

הפדל השמאלי נקרא אונה-קורדה (Una-Corda), והוא פדל שמשמש להנמכה של עוצמת הפסנתר ולקבלה של צליל רך יותר ופחות עוקצני בתדרים הגבוהים.

50 מחשבות על “איך לבחור פסנתר חשמלי”

  1. שלום
    ראשית תודה על השיעור החשוב.
    כתבת לשים לב “בכמה רמות עוצמה הפסנתר הוקלט”. מה אני צריכה לבדוק האם הוקלט בכל שלושת הרמות או שיש רמה מועדפת?
    אני מחפשת צליל חם ועמוק ונשמע שרולאנדו מתאימה לנו. על איזה דגם אתם ממליץ?
    מדובר בפסנתר ראשון למתחילים עם זאת אני קונה לטווח ארוך. מה רמת המחירים שניתן לצפות ?

    1. היי אתי,
      אני גם מאמין בקנייה לטווח הארוך. באופן אישי גם לי יצא לא מעט לקנות ציוד קצת מתקדם יותר מרמת “מתחילים” בתחילת הדרך, כי אני מרגיש שציוד זול בסופו של דבר מוריד מההנאה שלי בנגינה והיצירה ופוגע בהתפתחות האישית שלי וגם מצריך ממני קנייה והתעסקות נוספת בהמשך הדרך ולכן ברוב המקרים הוא לא שווה את זה. חוץ מזה, בעולם כלי הנגינה הרבה פעמים אפשר למצוא ציוד יד שניה במצב לא רע, ואם לא מרוצים אפשר למכור אותו אחר כך הלאה באותו המחיר שבו הוא נקנה וכך בעצם להימנע מהפסד.

      לגבי רמות הדגימה, היצרניות (במיוחד בקצה התחתון של כלי הנגינה) הרבה פעמים נמנעות מלהזכיר פרטים מסויימים (לא מחמיאים, אולי) לגבי הכלי ואנחנו כצרכנים נאלצים לדלות את הפרטים מאתרי מכירות שונים. אני חושב ש-Roland זו אחת היצרניות המוצלחות של פסנתרים חשמליים, גם מבחינת הצליל וגם מבחינת תחושת הנגינה על הקלידים. ה-FP-30 זה הדגם הזול ביותר שלהם אם אני לא טועה (סביב ה-3,000-3,500 ש”ח אם אני זוכר נכון) והוא בהחלט שווה את ההשקעה. כאמור, הדבר החשוב ביותר הוא ההעדפה של הנגן – כמה הוא מתחבר לתחושה הכללית של הפסנתר, לצליל ולמגע המקלדת וזה דבר אינדיבידואלי מאוד. סביב התקציב הזה הייתי ממליץ לבדוק גם את ה-Kawai ES110 – דגם מעולה של חברה מצויינת ואת ה-LP380 של Korg שהוא לא רע בכלל.

  2. האם אתה ממליץ על הפסנתר החשמלי של ימאהה p 45? למרות שהוא קלידים לא שקולים רגילים אלה משתנה לפי גובה צליל ואם אתה יודע כמה הסמפל שלו כי אני לא מוצא על זה

    1. היי עמית,
      כמות הסמפלים זה פרט שלא הרבה יצרניות בוחרות לפרסם – ואפשר להבין אותן, דגימת פסנתר מקיפה זה תהליך ארוך ומורכב והן הרבה פעמים בוחרות להימנע ממנו בייצור של פסנתרים (בעיקר בקצה הנמוך של הסקאלה).
      ה-P-45 בעיני הוא דגם רע. מסוג הכלים שלא ראויים להתהדר בשם “Yamaha” – וזו גם הסיבה היחידה שהוא עולה מחיר מופקע של מעל 2,000 שקל, אם היה עליו לוגו של חברה סינית כלשהי אף אחד לא היה מעיז לגבות עליו מעל 1,000 – 1,500 שקל לדעתי.
      Yamaha מפרסמים אותו כפסנתר עם קלידים שקולים אבל בעיני זה אובר-סטייטמנט, האקשן נוקשה ולא כיפי לנגינה ולא בשום צורה שמזכירה פסנתר אמיתי. מבחינת צליל הוא סביר, אבל אם כבר Yamaha אני ממליץ על מינימום P-115. הוא לא הרבה יותר יקר אבל ההבדל בתחושה משמעותי מאוד.
      ואם אתה לא נעול על יאמהה ספציפית תבדוק גם את ה-KA90 של Kurzweil ואת ה-PX-160 של Casio – הם ברמת המחיר שאתה מחפש ולא נופלים בכלל מה-P-115.

  3. היי,
    תודה לך על הארת עינינו. ראיתי את yamaha p-125. בהתחלה קסם לי מאוד ובמפגש שני מולו, נשמע די שטוח לאוזן שלי. אנשי מכירות קטלו אותו בטענה שהוא לא שווה את המחיר ולא משתווה לאחרים ברמה שלו (קסיו 160, קורצוויל, שלא אהבתי את הצליל שלהם).
    Roland Fp-30 נשמע יותר טוב אבל הבת שלי (בת 12, אותה אני רוצה לקרב לנגינה) טענה שהוא די משעמם כי אין בו אפקטים…
    מאוד תקועה עם ההחלטה.
    1. מה דעתך על הדגמים הנ”ל?.
    2. האם ללכת על יד שנייה? אם כן, מה חשוב לברר?
    3. Roland FP 80 – יד שנייה, שווה?
    תודה מראש!
    דלית

    1. היי דלית,
      כל הדגמים שציינת מוצלחים מאוד בעיני, ברמות האלו זה כבר עניין של טעם אישי של הנגן לגבי המגע והצליל וקשה יהיה לי להגיד שאחד מהם טוב יותר משמעותית מהאחרים.

      בינינו, האפקטים זה שעשוע נחמד אבל לא כל כך רלוונטי לעולם הפסנתרים החשמליים שבו כל המטרה של המכשיר היא לחקות פסנתר אקוסטי באופן הטוב ביותר.
      וכשאין אפקטים, לא נשאר אלא להתרכז בנגינה עצמה 🙂

      לגבי יד שניה זו בהחלט אפשרות. מנגנון המקלדת זה דבר מאוד עדין והייתי בודק את התקינות וחופש התנועה של כל קליד וקליד, וגם את הכפתורים שעל הפסנתר שעלולים לצבור אבק.
      מנסיוני, כל סדרת Roland FP היא פשוט מעולה. אם מצאת במחיר טוב ותקינות מלאה, ממליץ.

  4. תן דגם מומלץ למתחילים בשקלול הכל
    והאם כדאי שיהיה לפסנתר החשמלי גם תופים ומקצבים

    1. היי חווי,

      מאוד תלוי מה התקציב שלך. בכל אופן מנסיוני לא תמצא פסנתר חשמלי ראוי מתחת ל-2,000 ש”ח.
      בקצה הנמוך של הסקאלה יש את ה-Kurzweil KA90 שהוא מהזולים ביותר שאני מכיר ששווים את ההשקעה.

      לגבי מקצבים, פסנתר חשמלי במהות שלו הוא כלי שנועד להוות תחליף ריאליסטי לפסנתר אקוסטי. “פסנתרי במה” מסויימים כוללים ליוויים כמו שאתה מדבר עליהם.
      אם מקצבים זה משהו שמעניין אותך כנראה שעדיף לך לקנות אורגן או תחנת עבודה, שהם כלים שיותר מכוונים לספק מענה לצרכים כאלה.
      אם מה שמעניין אותך זה יותר נגינה על פסנתר, עדיף שאת התקציב שיש לך תשקיע בכלי שמרגיש ונשמע הכי קרוב לדבר האמיתי.

  5. שלום

    תודה על המידע.
    אני מתחיל ומתלבט בין roland FP30 לבין ה yamaha P-115.
    חשוב לי הצליל ותחושה טובה של הקלידים.

    תודה

    1. היי שי,

      שניהם דגמים מוצלחים. אישית, אני חושב שהדגמים הטובים ביותר של Yamaha הם אלה שעולים 5,000+.
      בתקציבים האלה Roland היא בחירה טובה יותר בעיני. אבל זה גם הרבה עניין של טעם אישי, ממליץ להרגיש את שניהם ולבחור את מה שיותר נראה לך.

  6. שלום ותודה רבה על כל הסברים!

    יש לי בת (גיל 7) ובן (גיל 11) שהתחילו ללמוד פסנתר.
    אני חשבתי לקנות להם פסנתר חשמלי בתקציב עד 3000 ש”ח.
    אני לא מומחה להבדלים בין אורגנית לפסנתר אבל אחד הדברים שאני רוצה שיהיה בפסנתר זה הליווי (הקצב) הקיים באורגנית
    אני מבין שיותר קל ונחמד לילד ללמוד פסנתר ולעינות ממינו כאשר יש את הליווי (אפשרות להרבה יותר שירים)
    המליצו לי על Medeli SP4200
    חשוב לי שהוא יהיה נייד
    מה דעתך?
    תורה רבה רבה

    אלחנן

    1. אהלן אלחנן.

      אם הם לומדים אצל מורה לפסנתר (להבדיל ממורה לאורגן/אורגנית) אז הם צריכים כלי שמרגיש ונשמע כמו פסנתר, ואלו התכונות שאתה משלם עליהן כשאתה קונה פסנתר חשמלי.
      התקציב שנתת הוא מעולה בשביל לבחור פסנתר חשמלי בסיסי מוצלח, אבל אם אתה רוצה שהוא יציע בנוסף גם ליוויים וגם ניידות אז אנחנו כבר נכנסים לעולם של פסנתרי במה ואלו מוצרים יקרים יותר שנועדו למוסיקאים מופיעים.

      בכנות, אם הדרך היחידה לגרום להם להתמיד היא לקנות להם כלי עם ליוויים כנראה שהם יאבדו עניין בכלי בכל מקרה, ואולי שווה יותר לקנות אורגנית כדי להבין לאן הרוח נושבת לפני שמוציאים כזה סכום.

      בעיני, ה-Medeli הוא סביר אבל ברמת המחיר שלו יש כלים שמרגישים ונשמעים הרבה יותר קרוב לפסנתר אמיתי אם מוותרים על כל ה-“תוספות” כמו סוגי צליל וליוויים.

  7. שלום רב , אני מתלבט בין אם לקנות פסנתר חשמלי מסוג ימהה או רולנד ? יש בחור שאני מכיר מעולם המוזיקה ממליץ בחום על רולנד , ההתלבטות בין שני דגמים , ימהה clp635 מצאתי ב 7000 שח או רולנד hp603a המחיר כמעט 10000. מבחינת מחיר הרולנד יותר יקר בכ- 3 אשח אך מבחינת אחריות רולנד נותנת 3 שנים לעומת שנה אחת בחבד אצל ימהה , מה עדיף ? האם ההפרש במחיר שווה את התועלת ? האם הדגם הזה של רולנד מוצלח ?

    1. היי רנה.

      זה אולי קצת חסר אחריות מצדי להגיד את זה אבל מההיכרות שלי עם הכלי ועם עוד המון חברים קלידנים שלי, פסנתרים בתקציבים האלה שנשמרים טוב לא מתקלקלים בקלות.

      שני הדגמים שהזכרת מוצלחים מאוד. ה-HP603 כולל את מנוע הצליל מה-LX-17, שהוא פסנתר חשמלי יוקרתי מאוד של רולנד שנשמע מעולה. הוא גם מחקה באופן טוב יותר משמעותית מה-Yamaha את ההתנהגות של המיתרים בעבודה עם פדאלים ויכול להיות מוצלח יותר משמעותית כדי ללמוד עבודה נכונה עם פדאל. גם ה-CLP-635 הוא מוצלח מאוד, ונשמע משמעותית יותר טוב מה-535 לאוזניי. אני הייתי בוחר ב-Roland באופן אישי אבל פסנתרים ברמות האלה זה מאוד אינדיבידואלי, הייתי הולך להרגיש ולשמוע אותם בעצמי ומחליט על פי תחושה אישית שלי מול הכלי אם תקציב הוא לא אישיו.

  8. שלום וברכה
    גם אני מצטרף ומודה לך על ההשקעה של המדריך

    רצינו לשאול מה דעתכם על הדגם:
    ROLAND RP302
    האם יש את עיקר הפונקציות שצריך מהפסנתר לפי מה שכתבתם

    תודה רבה על הכל

    1. אהלן גלי,

      כולנו עסוקים ועובדים בעבודות משעממות יותר במהלך היום.
      תחזוקת המגזין היא בגדר תחביב שלנו (בגלל זה גם לוקח לנו כל כך הרבה זמן לאשר תגובות!) לכן אנחנו בדרך כלל לא נותנים טלפון אישי לקוראים…

      אבל אם תרצי מוזמנת לכתוב לנו כאן ואחד מאיתנו ישתדל לענות בהקדם 🙂

    1. דגמים מעולים, אני אישית מעדיף את הפיל של ה-FP-30.
      אבל SP1 זה פסנתר במה ככה שזו לא בדיוק השוואה הוגנית.

  9. הי,
    תודה על ההסברים המקיפים בשפה המובנת לכל.
    אני מעוניין בפסנתר חשמלי עם צליל מהימן של פסנתר אמיתי ומיקלדת המדמה את תחושת הנגינה בפסנתר.
    הציעו לי פסנתר חשמלי תוצרת pearl river, דגם PRK300 או PRK500.
    מה דעתך על החברה והדגמים הנ”ל. מה ידוע לך על אמינות המוצר לאורך זמן?
    תודה להתייחסותך
    יעקב

    1. אהלן יעקב, לא שמעתי על הדגמים שהזכרת. אם המחיר הטוב, ממליץ להגיע למקום ולבחון את המוצר מבחינת תחושת הנגינה והצליל. בכל מקרה אם היחס של תמורה למחיר לא מדהים, כנראה שהייתי הולך עם דגם של מותג קצת יותר מוכר.

  10. שלום וברכה,
    תודה רבה על המידע הרב והמועיל.
    כתבת בין היתר – “פסנתר חשמלי טוב הוא פסנתר בעל מספר רב של רמות רגישות שבנוי להגיב בצורה דינמית לסגנון הנגינה של הפסנתרן”.
    לפני זמן מה רכשתי יאמהה P-125. מתוך נגינה בו, אני מתרשם שאין זה משנה באיזו עוצמה לוחצים על הקלידים – עוצמת הצליל קבועה, וזה מתסכל מאד!!! מאידך, ביצירות המוקלטות שנמצאות במחשב של הפסנתר הזה, מתנגנות היצירות באופן מרשים, עם עוצמת צליל משתנה בהתאם לרגישות הלחיצות – כמו שצריך!!
    האם התכונה (רגישות הקלידים) קיימת בדגם הזה – ויש דרך “להפעיל” את הפונקציה הזאת? או שהפסנתר הזה הוא בכל זאת אורגן…?
    תודה רבה מראש על כל תשובה.
    אילן.

  11. שלום

    אני מנגנת על פסנתר אקוסטי מדהים כבר 10 שנים, ומאד רגישה להבדלים.
    כרגע אני מעוניינת לרכוש פסנתר חשמלי שיהיה קרוב כמה שאפשר למקור.
    ניסיתי כבר כמה פסנתרים חשמליים, אבל לאף אחד אין “נשמה” ומגע כמו לפסנתר אקוסטי אמיתי וטוב.
    אשמח לשמוע הצעות מניסיונכם עד 10K.
    תודה!

    1. אהלן מירי,

      לצערי, אני לא חושב שיש אף פסנתר חשמלי בשוק שמשתווה ב-100% לדבר האמיתי.
      יש דגמים שמגיעים קרוב מאוד, אבל ה-“נשמה” שאת מדברת עליה זה לא דבר שנתקלתי בו בפסנתרים חשמליים.

      עם זאת, אני מבין את הרצון לכלי חשמלי מענייני מקום, רעש, וכו’. הידיים והאוזניים שלך הן המדד הכי טוב, במיוחד לאור הותק שלך,
      אבל כמה דגמים עם מוניטין ששווה לבדוק הם Roland RD-2000, Nord Piano / Nord Grand, Kawai MP11, Yamaha CLP-645.

      בהצלחה!

  12. שלום,
    אחרי 15 שנים של נגינה מהנה עח yamaha p120 רוצה להתחדש.
    מן הסתם התחושה הריאליסטית חשובה לי מאוד.
    אחרי סקר שוק אינטרנטי הגעתי לשתי אופציות – p515 של ימהה( או אולי להסתפק p255) או roland fp60.
    נדמה לי ששניהם נעים סביב ה6000 ש”ח.
    אשמח לשמוע דעתך, ואם יש דגמים נוספים עליהם ממליץ.

    1. היי יפתח.
      שני הדגמים מעולים. המקלדת של ה-P-515 קצת יותר טובה לדעתי.
      ממליץ לבדוק גם KAWAI ES8 סביב המחיר הזה.

  13. היי,
    פסנתר למתחילים עם מקלדת טובה (מנעד טוב של צלילים) בתקציב שפוי של עד 2500 ש”ח מה אתה ממליץ?
    מכל התכתובות כאן קיבלתי את הרושם שדגמי roland בין הטובים בטווח המחירים הזה? אשמח לסדר בנושא.
    חשוב לי לציין שזה פסנתר ראשון שאני קונה ושאני מסתכל לטווח ארוך ולא לקנות כלי שאחרי מס’ חודשים של למידה לא יהיה רלוונטי עבורי יותר.

    תודה רבה

    1. היי אסף.

      ה-Roland מעולה אבל נראה לי שהוא קצת מעל התקציב שלך.
      אנחנו מאוד אוהבים את ה-PX-160 בתקציבים האלו. זה תקציב נמוך יחסית,
      אבל למחיר אני חושב שזה אולי הפסנתר הכי טוב שתמצא והוא יספק אותך שנים.

    1. היי שירלי.
      פסנתר לא רע, אם את לא נעולה על רהיט אני חושב של-Kawai ו-Roland יש פסנתרים יותר טובים במחיר הזה.

  14. שלום
    הבן שלי לומד לנגן על פסנתר ומשנה הבאה יתחיל ללמוד באקדמיה בירושלים, כך שהוא לא נגן מתחיל. אני רוצה לקנות לו פסנתר חשמלי (יש פסנתר רגיל בבית השני). המליצו לי על רולנד fp10,30 אבל מקריאת הביקורות מרגיש לי שזה פסנתר טוב לשלב התחלתי יותר. מה הם הדגמים המומלצים ברמה אחת מעל? מה שחשוב הוא שהפסנתר ישמש למספר שנים קדימה ולכן מעדיפה להשקיע בהתאם.

    1. אהלן שירה, הכל עניין של תקציב. מן הסתם ככל שתעלי במחיר תקבלי מוצרים ברמת גימור גבוהה יותר.
      אני יכול לומר די בביטחון שאני לא חושב שאפשר ליפול עם Roland. בין ה-FP-10 ל-FP30 ההבדל לא מאוד מהותי, בעיקר לנגינה בבית.
      אם תעלי לסביבות ה-5,000 שקלים, ה-FP-60 הוא אופצייה לא רעה בכלל, יש הרבה שמעדיפים דגמים כמו Kawai ES8 או Yamaha P515.

  15. היי
    תודה רבה על תשובותיך.. אני מחפש פסנתר נייח רהיט שמדמה כמה שיותר פסנתר אקוסטי מבחינת הצליל ומגע הקלידים… לא חשובים לי אפקטיים שונים אלא שידמה בכמה שיותר לפסנתר אמיתי.. התקציב שלי סביב 3000-4000 שח. על איזו חברה ודגם היית ממליץ לי?

  16. נשמח להמלצה לפסנתר אמין,
    מיועד לילדים מתחילים ולאמא שניגנה בעבר ומאוד רוצה לחזור לזה..
    תקציב: 3500
    רוצים פסנתר רהיט שיהיה יציב במקום קבוע
    תודה רבה!

    1. אהלן גליה,

      כמו שכתבנו כאן כבר כמה פעמים הסטנדים של הפסנתרים האלו הם מאוד יקרים (סטנד עץ בנפרד לפסנתר נייד יכול לעלות 600 ש”ח ויותר).
      לכן תמיד תקבלי תמורה גבוהה יותר למחיר עם פסנתר נייד. בכל אופן רהיט בתקציב הזה הייתי ממליץ לבדוק את ה-PX-770.

  17. היי,
    ראשית כל תודה על האדיבות והמידע המעשיר.
    אני מחפש לקנות פסנתר חשמלי לצורכי לימוד. חשובים לי בעיקר התחושה בקלידים והסאונד הפסנתרי.
    מטעמי אסתטיקה (רהיט לבן) ומחיר (סביבות 4,000 ש”ח), ולאחר חיפושים, צד את עיני (ועיני אשתי..) הדגם הבא: KURZWEIL M110.
    מה דעתך?
    תודה מראש.

    1. אהלן דוד,

      לא מכיר מקרוב את הדגם הזה, אבל באופן כללי Kurzweil היא יצרנית לא רעה.
      הייתי ממליץ לך להשוות אותו ל-Casio PX-770, ל-Korg LP-380 ואולי Yamaha YDP-S34.

      קח בחשבון שפסנתר נייד (לא רהיט) יספק איכות מקלדת וצליל גבוהים משמעותית מאשר רהיט באותו המחיר,
      ככה שאם אתה לא נעול על זה אולי שווה לקחת בחשבון דגמים סביב המחיר הזה מחברות כמו Roland או Kawai.

  18. שלום ותודה על ההשקעה הרבה שאתם עושים למען ציבור המנגנים.
    הבן שלי בן 14 יתחיל ללמוד פסנתר בבי”ס שמשלב לימודי נגינה ברמה גבוהה ואני רוצה לרכוש בסכום עד 3500 ש”ח פסנתר חדמלי שימשיך איתו לפחות ל ֿֿֿֿ4 שנות הלימוד בבי”ס ואף יותר.
    אשמח לקבל ממך הצעה לדגם שמדמה פסנתר בצורה הכי טובה בסכום הזה. תודה

    1. אהלן ארז,
      במחירים האלה הייתי הולך על Kawai ES110 או Roland FP-30.
      זה לא מחיר שאני ממליץ באופן כללי לרכוש בו פסנתר רהיט.

  19. שלום
    תודה רבה על המדריך המעולה!
    רציתי לשאול איזה פסנתר רהיט באיכות טובה ולא יקר אתה ממליץ?
    אני ממש מתחילה ולא יודעת אם ממש אצליח להבחין בסוגי הצלילים השונים. ניגנתי אצל חברים על casio privia px720 שהיה נראה לי אחלה אבל לא ראיתי שמוכרים את הדגם הזה.
    תודה רבה!!
    לירון

    1. אהלן לירון,

      אני חושב שה-PX-720 הוא דגם ישן? בכל אופן אני לא מכיר אותו.
      אני מכיר את ה-PX-770, שהוא דגם רהיט לא רע בכלל. סביב המחיר הזה הייתי בודק גם את ה-Korg LP-380 ו-Kawai CL-36.

      סליחה אם לא קלעתי לתקציב, אם בא לך לכוון אותי מוזמנת להגיב שוב 🙂

  20. הי ותודה רבה על הסקירה והאינפורמציה המועילה.
    בעקבות הקורונה וזמן שהתפנה התחלתי ללמוד להנאתי פסנתר ואחרי חודשיים עם Go :piano של Roland רוצה להשתדרג
    מתוך הסקירה והתגובות מתלבטת בין 3 דגמים של רולנד
    RP302
    RP102
    F140R
    על מה מבינהם היית ממליץ
    תודה
    נעמה

    1. היי נעמה,
      זאת שאלה מאוד בעייתית 🙂

      בתחום של פסנתרים חשמליים במיוחד, You get what you pay for.

      נתת 3 דגמים של אותה חברה עם הבדלים של כ-1,000 שקל ביניהם ככה שזה לא בדיוק השוואה פיירית…
      אין לי ספק שלושתם יספקו אותך. אם תגדירי תקציב יהיה קל יותר להשוות דגם ספציפי למתחרים.

      אם את נעולה על שלושת אלה, כמו שכתבנו פה כבר כמה פעמים – הידיים והאוזניים שלך הם מה שחשוב.
      לנגן על שלושתם בעצמיך זו הדרך היחידה לדעת האם העלייה במחיר מצדיקה את עצמה עבורך.

  21. היי גיר האנטר 🙂
    תודה על הסקירה המועילה.
    בחנתי את מצב שוק היד השניה ואני נתקלת בהרבה רולנד מסידרת pf.
    המליצו לי על pf4f אך הוא פחות נפוץ ביד שניה ורציתי לדעת אילו דגמים משתווים לו באיכות (בעיקר בתחושת הקלידים והסאונד) לטעמך?
    האם pf50 וpf30 איכותיים כמוהו/ יותר? היית ממליץ עליהם או על דגמים אחרים?

    תודה רבה!

    1. היי מור,

      אני חושב שהתכוונת לסדרת FP 🙂 מודה שאני לא ממש מכיר את ה-FP-4F.
      כמו שכתבתי כאן כמה פעמים אני לא חושב שאפשר “ליפול” עם Roland,
      אבל אם תגדירי לי מה התקציב שחשבת עליו נוכל להשוות את הדגמים של Roland לדגמים אחרים סביב המחיר הזה.

לתגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *