איזו מערכת הגברה מומלצת לחלל שלך?

מערכת הגברה מומלצת להופעות

כאשר ניגשים לבחור מערכת הגברה עבור אולם אירועים, מועדון, מוסד חינוך וכדומה עולות שאלות רבות בנוגע לסוג הרמקולים הדרושים. השיקולים העיקריים הם עלות מול איכות צליל, נראות וגמישות. עם ההיצע הרחב שקיים היום בשוק ניתן למצוא אין ספור פתרונות, חלקם איכותיים וחלקם פחות, ממגוון מותגים. בכתבה הבאה נסקור את היתרונות והחסרונות של כל סוג ונאיר נקודות חשובות להבנת ההבדלים בין סוגי הרמקולים השונים, ביניהם שיטת העבודה של הרמקול, גודלו, צורת המארז שלו, ייעודו וכו’.

רמקול מקור יחיד (Point Source Speaker)

נתחיל עם סוג הרמקולים הנפוץ, רמקול מקור יחיד (Point Source) שכולנו מכירים. מדובר ברמקולים שצורתם מלבנית לרוב, בגדלים משתנים הכוללים שופר (Horn) שתפקידו להציע כיסוי אופקי ואנכי רחב.

היתרונות של רמקולים מקור יחיד

גדלים, התקנה ותפעול:

רמקולים מקור אחד מגיעים במבחר גדלים וניתנים להתקנה ביחידות או כחלק ממערך (Array). היתרון הבולט של רמקול מקור יחיד בגודל קטן או בינוני הוא גמישות המיקום שלו, עם אפשרות ניוד קל בשטח בעזרת הצבתו על סטנד רמקול או במיקום נוח על הקרקע.

שטח כיסוי:

שטח הכיסוי של רמקול מקור אחד נקבע לפי גודל הרמקול, יותר גדול – יותר שטח כיסוי ובאיכות גבוהה יותר.

כיסוי אנכי:

רמקולים מסוג מקור יחיד בהחלט מציעים כיסוי אנכי והוא לעיתים אף גבוהה יותר מזה של שיטת ה-Line Array. עם זאת נדרשת תשומת לב רבה לגודל החדר, גובהו ונקודות ההדהוד בחלל (Reverberation).

עלות מול תועלת:

תועלת גבוהה מאוד יחסית לעלות הודות לעיצוב הנדסי פשוט, מעט רכיבים בתוך הרמקול והיצע דגמים עשיר.

החסרונות של רמקול מקור יחיד

מרחק “זריקה”:

במצב בו חלקו האחורי של החלל אינו מקבל כיסוי וניכר כי אין העוצמה מגיעה לאותה רמה כמו בקדמת או מרכז האולם – נדרשת התקנת רמקולים נוספים בחלל שישמיעו את מקור הצליל בהשהייה קלה (Delay). לעיתים תדרש עבודת EQ לריכוך תדרי ה-Mid וה-High של אפקט ה-Delay באופן שימנע עיוותים בצליל כתוצאה מהתנגשות עם גלי קול מהרמקולים של קדמת האולם.

חוסר בתדרים נמוכים:

גודלם הפיזי של רמקולים מקור אחד, בייחוד גובהם, עלול להשפיע לרעה על פיזור התדרים הנמוכים בשטח הכיסוי האנכי.

התקנה כמערך:

רמקול מקור אחד, כפי שציינו קודם, הוא קל לתפעול ומסוגל לכסות חדרים קטנים ובינוניים עם איכות צליל גבוהה. כאשר נדרש להקים מערך של רמקולים מקור אחד לחללים גדולים, בדרך כלל יהיה זה אתגר שכדאי להשאיר לאיש התקנות מקצועי עם ניסיון בתחום על מנת למקסם את ספקטרום התדרים והעוצמה מבלי ליצור Feedback.


מערך רמקולים אנכי (Vertical Line Arrays)

מערך רמקולים אנכי מותקן מזכיר בצורתו את האות J. תלייה של מספר מערכי רמקולים אנכיים מתקרת החדר או מגשר נפוצה בחללים גדולים וגדולים מאוד כמו אולמות הופעות, פסטיבלים וכדומה. ההתקנה תכלול בדרך כלל מספר מגברים ויחידת עיבוד צליל עבור כל מערך רמקולים.

היתרונות של מערכי רמקולים אנכיים

כיסוי:

מערך רמקולים אנכי בנוי ממספר יחידות של רמקולים המורכבים אחד על גבי השני, כל אחד מכוון בזווית ועוצמה משלו. עם מערך Line Array ניתן ליצור מצב של הגברה יתרה באופן ניכר עבור איזורים ספציפיים בחלל וכך ליצור שוויון בעוצמה בין קדמת החדר, הצמודה לבמה, לחלקו האחורי. התקנת מערך בשיא גובהו של החלל תעניק איכות צליל ועוצמה כללית גבוהה יותר מבלי לגרור Feedback. זאת משום שהתקנת מערך רמקולים בגובה רב מאפשרת שליטה טובה יותר על התנהגות לא רצויה של החזרים מהתקרה לרצפה, לעיתים קרובות בתחום התדרים הנמוך. בנוסף, היא מונעת זליגה של הצליל לתוך המיקרופונים על הבמה. כך ניתן למקסם את עוצמת ההגברה לפני יצירת Feedback.

SPL ללא גבולות, כמעט:

מערך רמקולים אנכי מכיל יחידות רמקולים בהם מותקן בדרך כלל יותר מ-Driver אחד לרמקול, מספר רמקולים במערך כפול מספר הדרייברים לרמקול, שווה יכולת הגברה גבוהה שלרוב אינה נדרשת ולעיתים מוגזמת אך מהווה יתרון אדיר בכך שמערכת ההגברה על חלקיה “לא מתאמצת”.

החסרונות של מערכי רמקולים אנכיים

הגובה כן קובע:

מערך רמקולים אנכי נדרש להתלות בגובה כדי לכסות את שטח ההגברה ולאפשר שליטה על קבוצות תדרים (בעיקר Mid ו-Low) בהחזרים מהתקרה על מנת למנוע מהם להגיע לבמה וליצור Feedback.

חללים רחבים עם תקרה נמוכה:

מערך רמקולים אנכי יתן מענה בחללים נרחבים, אך בחלל עם תקרה נמוכה התקנתם יכולה ליצור אתגרים באיזוני העוצמה ו-“חלוקת התפקידים” עם מערכי הרמקולים לכיסוי החלל לרוחבו.

התקנה לפי אילוצי תפאורה:

ברוב האירועים בהם משתמשים במערך רמקולים אנכי, תפאורת הבמה תכיל אלמנטים מיוחדים של תאורה, מסכי וידאו וכדומה. בחירת מיקום ההתקנה של מערך הרמקולים היא למעשה פשרה בין נראות מלאה של הבמה מכל זווית בשטחי החלל לאיכות הצליל שתופק מהמערך לאורכו ורוחבו של שטח הכיסוי.

עלות מול תועלת:

מערך אנכי מכיל מספר רב של רמקולים עם מספר רכיבי Driver בכל אחד. כל אלו דורשים מגברים ויחידות עיבוד צליל, בנוסף לצוותי התקנה ותחזוקה שוטפת. חשוב מאוד לקחת נושאים אלו בחשבון במהלך רכישת מערך רמקולים אנכי.

מערך רמקולים קולונה (Column Array Speaker)

מערכי רמקולים קולונה הפכו נפוצים מאוד במהלך העשור הקודם, בעיקר בזכות איכות צליל גבוהה וכיסוי נרחב גם בחללים מאתגרים, הודות לדמיון הרב בעיצובו ההנדסי למערך רמקולים. אך בשונה ממנו, מערך רמקולים קולונה איננו דורש התקנה מורכבת. הוא מאפשר אחסון וניוד קלים, ואפשרויות הצבה גמישות בחלל בשל היותו הצרה והאנכית. מערכי רמקולים קולונה נמכרים כיחידה בעלת הגברה עצמאית או ללא הגברה.

היתרונות של מערכי רמקולים קולונה

נראות:

בזכות מיתארם הצר משתלבים בקלות במקומות מעוצבים ואינם מהווים “הפרעה” לעין במקומות בהם נשתדל לצמצם את נוכחות הרמקולים בחלל.

שטח כיסוי:

ראשית נתייחס לתצורה הלא מוגברת – או “פסיבית”. קולונות נשענות על אותם עקרונות הנדסיים של מערכי רמקולים אנכיים. בעזרת שימוש בהגברה ייעודית עבור כל אחד מהרמקולים במערך קולונה ניתן להגיע לשליטה גבוהה יותר בהיענות התדרים והעוצמה והתאמה מיטבית שלהן לחלל. לרמקולים פסיביים יתרון עיקרי בהגברה בשטחים פתוחים ובתנאי מזג אוויר קשים, משום שאינם צריכים חיבור למקור מתח וכך נמנעים מצבים בעייתיים כמו הצבת רמקולים החשופים למי גשמים על חיבורי החשמל. בתצורה מוגברת, יחידת עיבוד דיגיטלית תשלוט על אופן “הפיזור”, העוצמה והיענות התדרים לכל רמקול במערך ויידרש חיבור למקור חשמל. התפתחויות טכנולוגיות בתחום מינפו את יכולות יחידת העיבוד המסוגלת לתת כיסוי מיטבי גם בחללים מאתגרים מבחינה אדריכלית הן בהשמעת מוסיקה והן בדיבור.

פיזור שווה:

האפשרות לפזר תפקידי הגברה בין יחידות רמקולים, כמו במערך רמקולים אנכי, מייצרת פיזור עוצמה שווה בחלל מבלי המורכבות שבהתקנת מערך רמקולים אנכי.

עלות מול תועלת:

הרמקולים המרכיבים את מערך הקולונה מותקנים במארז אחד ובכך משיגים יתרון בהיותם זולים יותר ממערך רמקולים אנכי. רמקול קולונה פסיבי הוא פיתרון הגברה חסכני, ומספר המגברים עבור רמקול קולונה מוגברת מספר המגברים הנדרשים נמוך יותר.

החסרונות של מערכי רמקולים קולונה

אסתטיקה:

מערכי רמקולים קולונה מיועדים בדרך כלל לתלייה על קיר ולעיתים תידרשנה פשרות אסתטיות.

עוצמה ותדרים נמוכים:

מערך רמקולים קולונה מסוגל לספק עוצמה אך לא מתחרה עם יכולות ההגברה של מערך רמקולים אנכי. לעיתים, מערכי רמקולים קולונה יספקו תחום תדרים נמוך עדין מדי ויהיה צורך בהתקנת סאב וופר.

חללים רחבים עם תקרה נמוכה:

התקנה של מערך רמקולים קולונה יספק פחות שליטה על כיסוי לרוחב החלל וישנה עדיפות להתקנת מערך רמקולים מקור אחד למענה על חסרון זה.

שורה תחתונה

לסיכום, מערך רמקולים מקור יחיד, מערך רמקולים אנכי וקולונה הינם כלי עבודה חשובים בעיצוב ההגברה והצליל בחלל. מיפוי מדוייק ומפורט של יעדי ההגברה, הבנה ומציאת פתרונות לאילוצים אדריכליים או תנאי השטח יביאו לבחירה מושכלת ונכונה שתספק מענה לאורך שנים.

לתגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *