איך לבחור גיטרה למתחילים?

אז החלטת להתחיל ללמוד גיטרה. קודם כל מזל טוב, ברוך הבא לעולם שכולו שישה מיתרים והמון בהצלחה. ללמוד מוזיקה בכלל וגיטרה בפרט זוהי משימה מאתגרת שדורשת הרבה השקעה, אימון, סבלנות ורצון להצליח. יחד עם זאת ההשקעה הזו מחזירה לנו המון בהנאה, בניית ביטחון עצמי, הגברת היצירתיות, ושיפור היכולות הקוגניטיביות. בבחירת גיטרה ראשונה אנחנו צריכים להתחשב בכמה דברים עליהם נפרט בהמשך, אך בואו נתחיל בהבנת מבנה וחלקי הגיטרה.

מהי גיטרה?

הגיטרה היא כלי ממשפחת כלי הפריטה, בה נמצאים כל כלי המיתר עליהם פורטים בין אם באצבעות או בין אם במפרט. כל כלי הפריטה עובדים בצורה דומה וכוללים מספר מיתרים מתוחים וניתנים לכיוון, שבעת פריטה עליהם רוטטים ומשמיעים צליל. מה שקובע את גובה הצליל שינוגן הוא אורך המיתר, וכמה הוא מתוח.

בגיטרה וכלים דומים כמו יוקלילי, מנדולינה, גיטרות בס, וכו’ המיתרים עוברים לאורך צוואר שעליו מערכת שריגים (פסי המתכת שרואים על הגיטרה). ניתן ללחוץ על המיתר בצמוד לשריג כך שהמיתר “נשבר” על השריג, ובפעולה זו מקצרים את המיתר ובכך מעלים את גובה הצליל. גם נבל למשל נחשב כלי פריטה, אך אין לו צוואר ולא ניתן לקצר את מיתריו, כך שכל מיתר מסוגל להפיק צליל אחד בלבד ללא אפשרות לשינוי מבלי לכוונו מחדש. בגיטרה, אנו יכולים לקצר ולהאריך את המיתר באמצעות השריגים, ומסתפקים ב-6 מיתרים בלבד איתם אנחנו יכולים להפיק את כל התווים הקיימים.

סוגי גיטרות

ישנם 3 סוגי גיטרות עיקריים אותם יש לשקול בבחירת הגיטרה הראשונה, גיטרה קלאסית, אקוסטית וחשמלית. ביניהן ישנם 2 סוגי הבדלים עיקריים – החומר ממנו עשויים המיתרים על הגיטרה, ואופן הגברת הכלי.

בגיטרה קלאסית נשתמש במיתרים עשויים מניילון והיא מוגברת באופן טבעי על ידי תיבת תהודה אשר מגבירה את הרטט הטבעי של המיתרים. גיטרה אקוסטית גם היא מוגברת על ידי תיבת תהודה, אך נתקין עליה מיתרים העשויים מברונזה או מפליז.

גיטרה חשמלית מוגברת בצורה שונה לחלוטין ודורשת מגבר חיצוני על מנת להישמע. על הגיטרה מותקנת מערכת הגברה הנקראת “פיקאפ” (Pickup) אשר קולטת את רטט המיתרים באמצעות שדה אלקטרומגנטי וממירה אותו לזרם חשמלי. באמצעות כבל PL סטנדרטי ניתן לחבר את הגיטרה למגבר ולשמוע אותה. בגיטרה חשמלית נשתמש במיתרים עשויים מניקל או מפלדה בדרך כלל, מיתרים אשר לא מוציאים ווליום גבוהה כמו מיתרי הניילון והברונזה, אך עם תכונות מגנטיות חזקות בהרבה המאפשרות למערכת ההגברה הייחודית הזו לפעול.

איזו גיטרה מתאימה למתחילים?

אז איך נדע עם איזה סוג להתחיל? ובכן, ישנו קונצנזוס מסוים בקרב מורים לגיטרה שהגיטרה הטובה ביותר להתחלה היא גיטרה קלאסית, מ-2 סיבות עיקריות:

הראשונה היא סוג המיתרים – מיתרי הניילון המותקנים על גיטרות קלאסיות נוחים ורכים בהרבה ללחיצה מאשר מיתרי המתכת על גיטרות אקוסטיות וחשמליות. כמו שפירטנו קודם, בנגינה בגיטרה אנו שולטים בגובה התו אותו אנחנו מנגנים על ידי לחיצה על המיתרים בצמוד לשריגים. לחיצה זו דורשת קצת כוח, ולוקח קצת זמן להתרגל אליה. גיטרה קלאסית עם מיתרי ניילון תהיה הרבה יותר נוחה להתחלה מבחינה זו. מניסיוננו, ניתן להתחיל גם עם גיטרה חשמלית בה הלחיצה קצת יותר קשה מקלאסית אך פחות קשה מאקוסטית, אך לא היינו ממליצים לאף אחד להתחיל ישר עם גיטרה אקוסטית – בה המיתרים הכי מתוחים והכי קשים ללחיצה. 

הסיבה השניה היא המחיר. בעוד לדעתנו ניתן להתחיל ללמוד לנגן גם עם גיטרה חשמלית, בחירה זו תגרור עלות גבוהה בהרבה. גיטרות קלאסיות איכותיות להתחלה מתחילות באיזור ה-350 ש”ח, בעוד גיטרות חשמליות ברמה דומה עולות פי 2 ויותר. כמו כן בכדי לנגן על גיטרה חשמלית נדרש גם מגבר – הוצאה נוספת של כ-500 ש”ח לפחות למגבר התחלתי מוצלח.

גיטרות לילדים

דבר חשוב מאוד אליו נרצה להתייחס בבחירת הגיטרה הראשונה היא גודל הידיים. לאדם בוגר כמובן נמליץ על גיטרה בגודל מלא, אך לילדים, להם אצבעות וידיים קטנות יותר, נמליץ על גיטרות קטנות יותר.

ישנם שלושה גדלים עיקריים לגיטרות – גיטרת חצי, שלושת רבעי, וגיטרה בגודל מלא. באופן כללי, גיטרות בגודל חצי יתאימו לילדים בגילאי 5-8, גיטרות בגודל שלושת רבעי יתאימו לגילאים 9-11, ומגילאי 12 ומעלה כבר ניתן לנגן על גיטרה בגודל מלא.

הדרך הטובה ביותר לבדוק את התאמת הגודל היא לבדוק שכאשר הגיטרה מונחת על ברכי התלמיד במצב נגינה, יד שמאל שלו מצליחה להגיע לכל חלקי הצוואר בלי יותר מדי מאמץ מיותר. אם הוא מתקשה להגיע – יש לבחור גיטרה קטנה יותר.

נוחות נגינה

 נוחות הנגינה בגיטרה הוא בדרך כלל נגזרת של גובה המיתרים מהצוואר, מהסיבה הפשוטה שככל שהמיתרים רחוקים יותר כך ידרש יותר כוח על מנת להצמיד אותם לצוואר ולשריגים. כיוון גובה המיתרים הוא לא משימה פשוטה, ודורש התחשבות במספר גורמים בגיטרה – גובה הנאט, גובה האוכף או אוכפים, ועוקם הצוואר (ניתן לראות בתמונה המצורפת למטה מהו כל חלק והיכן הוא נמצא).

כיוון זה נעשה בתהליך הנקרא סטאפ (Set-Up) וישנם לא מעט אנשי מקצוע המתמחים בתהליך זה בישראל. בטיפול זה מתאימים את גובה המיתרים ועוקם הצוואר בצורה האידיאלית לגיטרה ולצורת הנגינה הספיציפית שלכם, ומביאים אותה למצב האידיאלי לנגינה עבורכם. גם לגיטרות חדשות אנו ממליצים מאוד לעשות סטאפ, ואומנם הן כמובן תמיד יגיעו במצב המאפשר נגינה, אך מניסיוננו הן לא מכוונות בצורה האידיאלית לכל נגן ובמרבית המקרים יכולות להיות נוחות בהרבה. שימו לב, בגיטרות קלאסיות מסורתיות אין מנגנון לכיוון עוקם הצוואר, ועד היום הרבה גיטרות קלאסיות מיוצרות ללא מנגנון זה. בקניית גיטרה פשוטה, אנו ממליצים לוודא שמנגנון זה קיים בגיטרה – פשוט שאלו את המוכר אם ישנו טראס רוד בגיטרה.

לסיכום

  1. עדיף להתחיל עם גיטרה קלאסית בשל מיתרי הניילון אשר מותקנים עליה, מיתרים רכים יותר ללחיצה מגיטרות אחרות. ניתן להתחיל גם על גיטרה חשמלית, אך הדבר יהיה יותר יקר וקצת יותר קשה.
  2. גודל הגיטרה חשוב מאוד, וילדים עד גילאי 11-12 יצטרכו גיטרה קטנה יותר ממבוגרים.
  3. בשביל נוחות נגינה אידיאלית, נרצה לקחת את הגיטרה לאיש מקצוע ייעודי לתהליך הנקרא Set-Up בו הגיטרה תותאם לצורת הנגינה שלנו, ובגיטרות קלאסיות נרצה לוודא שיש בהן מנגנון טראס רוד לכיוון עוקם הצוואר.

לתגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *