לופר לשירה, גיטרה ושאר כלי נגינה: המדריך השלם לרכישה ותפעול

לופר

כאשר מתגלה לאדם אהבתו למוזיקה, קשה יהיה לו מאוד להתנגד לרצון להתקדם ביכולות הביטוי בשירה ונגינה. הרצון להשתפר ולהתקדם לא תמיד נובע מתוך שאיפה לעסוק במוסיקה, לפעמים זו פשוט סוג של מדיטציה.

בשני המקרים, הקידמה הטכנולוגית והנגישות לכלי נגינה ומחשבים מאפשרים גם ליוצרים חובבים להנות מאין-סוף כלים ואפקטים לשיפור יכולת הביטוי העצמי ולמעשה להפוך ללהקה של אדם אחד. במדריך זה נדון באחד מהמפורסמים ביותר שבעזרים האלו, הלוא הוא הוא פדאל ה-Looper.

הלופר הינו כלי חשוב לזמרים יוצרים. הוא מאפשר יצירת ליווי מוסיקלי לשירה באמצעות ערימה של תפקידי מלודיה, הרמוניה או קצב בשכבות אחד על גבי השני.

איך עובד לופר?

הלופר עובד בצורה פשוטה מאוד. לחיצה ראשונה על הפדאל תתחיל להקליט את מקור הצליל: בין אם מדובר במיקרופון, כלי נגינה, או שניהם, ולחיצה נוספת תקטע את ההקלטה.

הלחיצה השנייה ממלא שני תפקידים:

  1. סיום הקלטת השכבה הראשונה.
  2. תחילת השמעת השכבה שהוקלטה ב-Loop.

פרק הזמן שבין הלחיצות מהווה את אורכו של הקטע שהקלטנו ועליו נתחיל להקליט שכבה נוספת שתחזור על עצמה כלולאה. לאחר הקלטת מספר תפקידים על גבי שכבות שונות נוכל לשמוע מארג של צלילים שונים שיהוו בסיס מעולה לשירה, או קטע אינסטרומנטלי בפני עצמו על במה או באולפן.

איך עובדים עם פדאל לופר?

כשניגשים לעבודה עם לופר, מומלץ להתחיל מעיבוד צנוע. נתחיל להקליט את השכבה הראשונה, תוכנה המוסיקלי יהיה נקישות על כלי הנגינה או כל רעש גוף. הנקישות צריכות להיות קרוב ככל האפשר למקצב של התפקיד. אורך ההקלטה יקבע לפי הצורך או לפי זמן ההקלטה המקסימלי של הלופר. זכרו להמשיך להפיק את הנקישה לכל אורך ההקלטה של השכבה. שכבה זו תשמש כמעין “מטרונום” ותעזור לנו להבין מתי שכבה נגמרת ומתחילה.

כאשר שכבת “המטרונום” שלנו מתנגנת בלופ, נתחיל להוסיף תפקידי ליווי. בשכבה הראשונה נקליט אקורדים בסיסיים עם כלי נגינה כלשהו. בכל שכבה נוספת נקליט את האקורדים בהיפוכים שונים, באוקטבות שונות או עם כלי נגינה שונים עד שנגיע לתפקיד ליווי עשיר ומעניין.

כלל האצבע הוא להפקיד על כניסה ויציאה בזמן ולחיצה על הפדאל לסיום הקלטת השכבה ותחילת השכבה שתנגן מעליה. עם הזמן והאימונים, נוכל להרגיש את הקצב ולנגן את השכבה הראשונה ללא צורך בשכבת “המטרונום”.

סוגי לופרים ולמי הם מתאימים

בשוק היום ניתן למצוא מגוון רחב של לופרים בנקודות מחיר שונות ורמות שונות של מורכבות. ראשית, נבין מה הם ההבדלים המהותיים בין דגמי הלופרים השונים:

זמן הקלטה: מדובר בסך כל הזמן של ההקלטות יחד. למעשה, זה המשתנה שיקבע את כמות השכבות שניתן יהיה להקליט. אם אתם שואפים להקליט מארג מורכב של שכבות, יידרש לכם פדל לופר עם זמן הקלטה גבוה. למעוניינים ביצירת קטעים פשוטים יותר עם מספר שכבות מועט, פדאל לופר עם זמן הקלטה נמוך יותר יתן מענה מלא. זמני ההקלטה הקיימים בשוק משתנים מדגם לדגם של המותגים השונים, אך ניתן לקבוע מקריאת המפרטים של דגמי הפדלים המובילים בשוק שזמני ההקלטה נעים בין 12 ל-35 דקות.

תקציב: פדאל הלופר מוצע בשוק במגוון נקודות מחיר שונות. יש לזכור שקניית לופר תצריך לעתים גם רכישה של ציוד נוסף כמו מיקרופון או כבלים, לכן מומלץ לתכנן את המערך שתרצו להקים עם הלופר מבעוד מועד ולבחור את הדגם האידיאלי בהתאם לתקציב.

נגינה בהופעה חיה: אם אתם מחפשים לופר לשימוש בהופעות חיות, מומלץ לברר מה הוא פדאל הלופר הפשוט ביותר לתפעול עבורכם. במיוחד חשובה קלות התפעול ללא מגע ידיים, שעסוקות בדרך כלל במהלך ההופעה בנגינה.

גודל: מכשירי לופר מסוימים בשוק גדולים פיזית בצורה ניכרת מלופרים אחרים. גודלו של הלופר משפיע בעיקר על נגישות וקלות בהפעלת ממשק הפדל וכמובן משפיע על הניידות והאחסון.

פדאלים על הלופר: לופרים הכוללים יותר מפדאל אחד יציעו בדרך כלל אפשרויות עריכה מתקדמות מעבר לפעולות ההקלטה העצירה וההשמעה הסטנדרטיות. לדוגמא, לחיצת על שתי דוושות ה-Footswitch בו-זמנית במכשירים מסוימים תמחק את השכבה האחרונה שהוקלטה.

חיבור שליטה חיצונית נפרדת: חלק מהלופרים כוללים שקע Footswitch נוסף או יותר, לחיבור פדאלי שליטה חיצוניים.

מונו/סטריאו: כאשר בוחרים לופר יש לקחת בחשבון את היציאות של המקור המוקלט שלכם. במקרה של עבודה עם מיקרופון מדובר כמובן באות מונופוני, אך כלי נגינה מסויימים כמו גיטרות המחוברות לאפקט סטריאופוני, אורגנים וסינתיסייזרים יצריכו כניסה כפולה על מנת להתחבר ללופר שלכם.

אפקטים מובנים ונגינה לאחור: בין הפדאלים השונים בשוק ישנם מספר דגמים המציעים הוספת אפקטים לשכבות שהוקלטו, לדוגמא: “Lo-Fi FX” שגורם לצליל ההקלטה להישמע מעט מלוכלך ורווי יותר. נגינה לאחור של שכבה מסוימת או של כל השכבות יחד לעיתים יעניקו השראה ורעיונות לתפקידים חדשים עם הלופר שלא ניתן היה להגיע אליהם בדרך אחרת.

שמירת ההקלטות: מכשירי לופר רבים יימחקו את כל שכבות ה-Loop המוקלט מיד עם כיבוי המכשיר. בקבוצות מחיר בינוניות וגבוהות ניתן למצוא גם לופרים עם יכולת שמירה של נתונים לאמצעי אחסון חיצוני כמו כרטיס SD או דיסק-און-קי.

MIDI Sync: לופרים מתקדמים יותר מציעים את האפשרות לסנכרן את הלופר לשעון MIDI חיצוני. היתרון של יכולת הסינכרון הזו היא היכולת להתחיל ולסיים הקלטות לופים באופן המתואם עם תוכנה או כלי נגינה חיצוני שיקבעו את הקצב. יכולת זו זו מעניקה למוסיקאים את האפשרות לשלב את הלופר בנגינה חיה עם הרכב או להשתמש בו לג’אם עם מספר כלי נגינה אלקטרוניים כמו סינתיסייזרים ומכונות תופים. בשיטה זו נמנעות תקלות תזמון וקצב משום שזמני ההתחלה והסיום של כל הקלטה נקבעים באופן אוטומטי על פי תזמון משותף. לופרים מסויימים מסוגלים לשלוח אות MIDI Sync החוצה, לסינכרון כלי נגינה אלקטרוניים חיצוניים אליהם.

מילים אחרונות

פדאל לופר הוא כלי מעניין שיתאים לנגנים מתחילים, חובבים ומקצוענים כאחד, בהופעות חיות או בסביבה אולפנית. שלל האפשרויות היצירתיות שמציעים גם הלופרים הפשוטים ביותר יוכל לעורר השראה והנאה רבה ביצירת שכבות על שכבות של צלילים וקטעים מוזיקליים ברמות שונות של מורכבות.

לפני הקנייה, מומלץ להוריד את מדריכי המשתמש של המכשירים ולצפות במדריכי וידאו ב-YouTube ובעזרתם להבין מהו הלופר שעונה על הצרכים והדרישות שלכם בגבולות התקציב.

לתגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *